تولید انسولین در بیماران  مبتلا به دیابت نوع  1 سالها پس از تشخیص بیماری

 از هر 3 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 (T1D) یک نفر پس از تشخیص دیابت هنوز قادر به تولید انسولین می باشد. میزان انسولین تولید شده را می توان با اندازه گیری  C-peptideکه یک  محصول جانبی تولید انسولین است، اندازه گیری  نمود. تولید انسولین دراین افراد حتی چهل سال پس از تشخیص  بیماری ادامه دارد.

این تحقیق اولین تحقیق انجام شده در مقیاس بزرگ است و نتایج آن نوری جدید را بر این باور قدیمی که افرد مبتلا به دیابت نوع 1 تمام سلولهای تولید کننده ی انسولین  خود را از دست می دهند،  تابانده است. یافته های این تحقیق درمجله ی Diabetes Careمنتشر گردید.

محققان مرکز T1D Exchangeبا استفاده از نمونه های موجود در بانک بیولوژی این مرکز که مخزنی از نمونه های بیولوژیک دیابت نوع 1 است، این تحقیق را به انجام رساندند. این مطالعه  تایید  می کند که  -Cپپتید درطیف  گسترده ای از بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 با سنین مختلف تولید می شود. فرکانس تولید –Cپپتید  بیشتر در افرادی مشاهده می شود که پس از بلوغ به بیماری دیابت نوع 1 مبتلا شده اند و مقدار تولید  Cپپتید دراین افراد  بیش از افرادیست که بیماری دیابت درکودکی درآنها  تشخیص داده شده است.

این یافته ها می تواند از تشخیص اشتباه بیماری دیابت نوع 1 در افراد بالغ  به عنوان افراد مبتلا به دیابت نوع  2 توسط  پزشکان جلوگیری کند و فرصت بیشتری برای بهبود درمانهای کنترل کننده ی قندخون برای این افراد ایجاد نماید.

 به گفته ی پرفسور Davisاین اطلاعات  نشان می دهد تفاوتهای مهمی در فرآیند بیولوژیکی  ابتلا به دیابت  نوع 1 بین  بالغین  و کودکان وجود دارد.

 پرفسور Davisمی گوید: این یافته ها به تحقیقاتی که به درمانهای هدفمند برای تولید  طولانی تر انسولین دراین افراد درحال انجام است، اعتبار بخشید. برای مثال درمانهای ایمونوتراپی که توسط دانشمندان با این هدف طراحی شده است با نتایج این تحقیق معنا می یابد.

یافته های این تحقیق  نشان میدهد افرادیکه این بیماری در سنین جوانی در آنها تشخیص داده شده است بیشتر از نتایج این رویکرد جدید بهره مند  خواهند  شد.

 حدود 30 میلیون نفر در سراسر  جهان به دیابت  نوع 1 مبتلا هستند و تنها در آمریکا  30 هزار مورد جدید ابتلا به دیابت  نوع 1 در سال جاری شناسایی شده اند که نیمی از آنها  کودک هستند. دیابت نوع 1 حدود  5 تا 10 درصد کل موارد  ابتلا به دیابت را تشکیل می دهد که درنتیجه ی تخریب سلولهای تولید کننده ی انسولین  توسط سیستم  ایمنی  سالها قبل از تشخیص روی می دهد دانشمندان معتقدند  تخریب سلولهای  بتا همچنان پس از تشخیص بالینی  بیماری  ادامه دارد.

 محققان مقدار Cپپتید  را در 919 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 که 3 تا 80 سال  از زمان  تشخیص  بیماری  (بیمارانی با محدوده ی سنی 5 تا 88 سال) آنها گذشته است در 28 مرکز از 70 مرکز  کلینیکی  T1D Exchangeاندازه گیری نمودند.

 از بین  افرادیکه  به مدت 3 تا 5 سال به این بیماری مبتلا شده بودند، Cپپتید  در 78 درصد  از بیمارانی که تشخیص بیماری  آنها پس از 18سالگی  بود و در 46 درصد از افرادیکه  تشخیص  بیماری  دیابت  نوع 1 درآنها  قبل از 18 سالگی بود، تولید می شود.

محققان  دریافتند  که تولید –Cپپتید  در 16 درصد از افرادیکه  دیابت نوع  1 در بزرگسالی در آنها  آغاز شده است و در 6 درصد از افرادیکه  درکودکی  به دیابت  نوع 1  مبتلا شده بودند  بیش از 40 سال پس از تشخیص بیماری همچنان ادامه دارد.

 نویسنده ی ارشد این تحقیق دکتر Greenbaumمی گوید: مطالعات دیگر نشان داده است که در برخی از بیماران مبتلا به  دیابت نوع  1 که با این بیماری  سالها زندگی  کرده اند، همچنان ترشح  انسولین مشاهده  می شود، دانشمندان فرض را بر این  گذاشته بودند که این بیماران  استثنا هستند، ولی این  برای اولین بار است  که با اطمینان و بصورت قطعی  می توان گفت که این  بیماران یک زیر مجموعه ی  واقعی از جمعیت مبتلایان  به دیابت  نوع 1 هستند که هنوز قادر به تولید انسولین می باشند.  این نتایج بر سیاست گذاری های اصلی  سلامت  تأثیر خواهد گذاشت. نتایج این تحقیق به ارائه  درمانهای جدید به منظور  کمک به ترشح  انسولین در این گروه  از بیماران مبتلا به  دیابت نوع 1 کمک خواهد کرد.

منبع:

 Diabetes Care, 2014; DOI: 10.2337/dc14-1952

www.sciencedaily.com/releases/2014/12/141221183717.htm